torsdag 31 oktober 2013

Halloween

Att fira Halloween är en ny företeelse här i Spanien, typ bara 2-3 år enligt mamman till en av Emelies klasskamrater. Mataffärerna och alla kinesiska diversebutiker har de senaste veckorna svämmat över av alla tänkbara Halloween-saker!
Även stadshuset i Almuñécar har tagit till sig denna amerikanska tradition. I dag bjöds på en "gran fiesta de Halloween" som inledning till Ungdomens månad (mes del Juventud). En "pasaje del terror"  på stadshustorget gjorde allt för att skrämma slag på både vuxna och barn. Barn under 10, som enbart fick passera tillsammans med, eller med tillstånd från, sina föräldrar, darrade av fasa när de kom ut. Vi väntar nog några år innan vi utsätter Emelie (och oss själva) för detta...

På torget vimlade det även av barn, och någon enstaka vuxen, som hade lagt ner en del tid på att bli förvandlad till allt ifrån gullig pumpabäbis till skräckinjagande monster. Även vi gjorde vårt bästa för att bidra till den allmäna trivseln 
När vi kom hem läste Emelie upp vad hon skrivit i sin dagbok i kväll - "mina föräldrar är helt knäppa dom klär sig helt vansinnigt och jag tror inte mina ögon dom klär sig i 80-talsstilen." Jahaja, och vad vet hon om 80-talet??? Och Roffe och jag som tyckte att vi var så snygga, både nu och då...

1 kommentar:

  1. Hej Rolf.
    Det är så fantastiskt att läsa om din familjs nya liv i Spanien, underbart.
    Såg att du har en stuga i Älvdalen, kom då ihåg att du berättade om den för mig vid ett tidigare samtal. Älvdalen är ju också en underbar del av världen.
    På försommaren så köpte vi en avstyckad gård i Venjan, inte alls så långt från där ni håller till.
    Du kan väl slå mig en signal när ni kommer till Sverige nästa sommar, så ser vi om jag också är i Dalarna.
    Lycka till nu med alla bestyr och äventyr. Ta väl hand om dig och din familj.

    Eghert

    SvaraRadera