måndag 14 oktober 2013

Las Ketchup

Tomater, tomater, tomater - många tomater blir det!!!

Här växer allt så det knakar, och vi måste se till att hålla jämna steg och skörda, och framför allt tillaga och äta, alla underbara frukter och grönsaker som växer i vår trädgård.

I dag har jag plockat en stor korg med solmogna tomater och kokat ketchup. Oj, oj, oj vad god den blev, och vad lätt den var att göra. Nu kommer jag nog aldrig att äta köpe-ketchup igen...
Recept på hemlagad röd ketchup ("Mat-Tinas" som jag hittade på Recept.nu):

14 st röda tomater
1 dl farinsocker
2 msk ättika 12 %
3 msk tomatpuré
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 tsk worcestershiresås
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
6 droppar tabasco

Kryssa tomaterna i botten med en kniv och lägg dem i kokande vatten, räkna till typ 16.
Ta sedan upp tomaterna och lägg dem i kallt vatten direkt.
Skala tomaterna och skär dem i bitar.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Lägg tomater, lök, vitlök, ättika och socker i en kastrull, koka upp och låt allting sjuda 30 minuter.
Mixa ketchupen slät i en matberedare.
Smaksätt med worcestershiresås, salt och peppar.
Låt ketchupen kallna och häll sedan upp den på flaskor. Håller sig ca 2 i veckor i kylskåpet.
Bäst som jag står där och kokar mina tomater, så dyker det upp en gammal låt i skallen: Las ketchup song från 2002 med Las ketchups från var då - jo Spanien :-)

Någon som kommer ihåg den låten???

1 kommentar:

  1. Ser smarrigt ut med hemgjord ketchup. Klart man minns den låten ;-).

    SvaraRadera