lördag 19 oktober 2013

Fiesta, fiesta, fiesta

Många fiestas blir det! I dag var det dags för Luis 80-årskalas. Luis, som har hjälpt till med Casa Minervas odlingar och allt annat som har gjorts här de senaste 40 åren, fyller år och det firade vi genom att äta lunch i deras cortijo, som ligger ca 500 meter från vårt hus. Från deras hus har de full koll och kan vakta över Casa Minerva, se själv:
Förutom vi tre var det Luis och hans familj som var med, d.v.s. Luis fru och alla hans barn och barnbarn! Det var verkligen roligt att äntligen få träffa dem alla!
Jag hade gjort en laxröra (på rökt lax från Norge(!), äpple, rödlök, gräslök, grekisk yoghurt och en skvätt creme fraiche) som vi bjöd på till förrätt. Lite nervös var jag, men den blev mycket uppskattad, och jag hade bra möjlighet att träna på spanska när jag fick upprepa ingredienserna i receptet flera gånger!

Till varmrätt bjöds det på spansk barbacoa (underbart goda grillade kycklingfileer, kotletter och korvar) tillsammans med sallad och bröd. Till detta passade det riktigt bra med klyftpotatis och potatissallad som vi hade med oss, i vår skottkärra!

Till sist blev det födelsedagstårta som ett av Luis barnbarn hade gjort. En fantastiskt vacker tarta de queso som smakade ljuvligt! Emelie tog om tre gånger...
När vi kom hem kunde vi äntligen ta ner tvätten, som hade hängt ute i tre dagar tack vare sen hemkomst både i går och i förrgår. För när mörkret har kommer stiger luftfuktigheten, och det gör att tvätten inte känns helt torr.
Skönt att det är söndag och vilodag i morgon!

4 kommentarer:

  1. Ja Jisses, fullt upp. Men roligt har ni och fortfarande varmt att jag.

    SvaraRadera
  2. Visst är det är det så Anne-Lie, både fullt upp, roligt och fortfarande varmt! Just nu sitter jag på "frukostterassen", solen skiner och det är 20 grader varmt :-) Kramar till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fiesta med Luis som sagt! Och jag visste väl att du skulle greja maten ni hade med er :).
      Kram till er alla! Idag sol men kallt ; +5 grader.......

      Radera
    2. Karin är det som är "
      Anonym"!

      Radera